Tüm Emekliler Derneği (TÜMEMEKDER) Genel Başkanı ve Türkiye Emekliler Platformu Dönem Sözcüsü Satılmış Çalışkan, 28 Haziran – 4 Temmuz Emekliler Haftası ve 30 Haziran Emekliler Günü dolayısıyla bir açıklama yaptı.
Çalışkan, Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ten kalan bir mirasla, kendisinin emekliye ayrıldığı tarih olan 30 Haziran’ın her yıl “Emekliler Günü” olarak kutlandığını hatırlatarak, tüm emeklilerin Emekliler Günü ve Emekliler Haftası’nı kutladı.
Çalışkan, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Değerli Emekliler; 28 Haziran ile 4 Temmuz arası Emekliler Haftası, Büyük Önder Atatürk’ün emekli olduğu 30 Haziran ise Emekliler Günü olarak her yıl kutlanmaktadır. Emekliler Günümüzü ve Haftamızı en içten dileklerimle kutlarım.
Türkiye Emekliler Platformu olarak her yıl Atamızın huzurunda gerçekleştirdiğimiz çelenk sunumunun ardından Atamıza, ilkelerine ve devrimlerine bağlılığımızı bildirme törenimiz, Ankara’da yapılacak olan NATO Zirvesi nedeniyle alınan yoğun güvenlik tedbirlerinden dolayı bu yıl ne yazık ki yapılamadı.
Ancak yurt genelindeki 65 şubemizle, her ilde ve ilçede gerekli etkinlikler düzenlenerek günün önemi ve emeklilerin sorunları halkımıza anlatılacaktır. TÜMEMEKDER olarak bu ülkeye yıllarca hizmet etmiş milyonlarca vatandaşın sesi olmak için her platformda varız ve var olmaya devam edeceğiz.
Bizler; geçim sıkıntısı çeken, temel ihtiyaçlarını karşılamakta zorlanan, yok sayılan ve hak ettiği değer verilmeyen emeklilerin onurlu yaşam mücadelesine dikkat çekiyor, siyasilerden ve parlamentodan aşağıdaki taleplerimizin acilen karşılanmasını istiyoruz:
Emekli maaşlarının bu kadar erimesinin, açlık sınırının ve asgari ücretin %80 altında kalmasının ve her dönem bu erimenin artarak devam etmesinin başlıca sebebi; 2000 yılından itibaren emeklilerin, hizmet ve prim ile değerlendirilen gösterge ve katsayı sisteminden çıkarılmasıdır. Milli gelirden emekliye refah payı verilmemesi ile uygulanan TÜFE sistemi, maaşları her gün eritmiştir.
1. İnsanca Yaşanabilir Emekli Aylığı Emekli aylıkları, açlık ve yoksulluk sınırının çok altındadır. Milyonlarca emekli, ay sonunu getirebilmek için ikinci bir iş aramakta veya çocuklarına muhtaç bir şekilde yaşamaktadır. Talebimiz: Emekli maaşlarının en az açlık sınırı baz alınarak belirlenmesi, refah payı eklenmesi ve asgari ücretin altında hiçbir emekli maaşının olmamasıdır.
2. Temel Tüketim ve Sağlık Hizmetleri Artan gıda fiyatları, emeklileri büyük bir ekonomik darboğaza sürüklemiştir. Sağlık hizmetine daha çok yaşlılıkta gerek duyulur.
Talebimiz: Sağlıktaki katkı paylarının, muayene ücretlerinin ve ilaç farklarının tamamen kaldırılmasıdır.
3. İntibak Yasasının Çıkarılması Çağdaş bir sosyal güvenlik yasası istiyoruz. Emekliler arasında kurumlar arası farklılık değil; eşitlik istiyoruz. Gösterge ve katsayı sistemine geri dönülerek; eşit prime eşit gösterge, eşit prim gününe eşit aylık bağlama oranı (ABO) getirilmelidir. Milli gelir artışına göre belirlenen katsayı artışı verilerek adil bir emekli maaş sistemi kurulmalıdır. Tüm mevcut emeklilerin hizmet ve primi bu adil yasaya göre değerlendirilerek intibakları yapılmalı, geçmişteki yasalardan kaynaklanan farklılıklar ve hatalar giderilmelidir.
4. Emeklilerin Karar Alma Mekanizmalarında Temsil Edilmesi Emeklilerle ilgili alınan kararlarda, emeklilerin örgütlü temsilcilerinin görüşü alınmamaktadır. Talebimiz: Emekli dernekleri, sendikaları ve platformlarının yasa yapım süreçlerinde söz sahibi olmasıdır.
5. Günümüzün Beklentisi: Seyyanen Zam Talebimiz: İkinci dönem maaş artışlarına refah payı olarak seyyanen 10.000 TL zam yapılması, ayrıca günün ekonomik pazar şartlarına uygun ve adaletli bir oranda artış sağlanmasıdır.
Sonuç olarak:
Bizler; bu ülkeye yıllarını vermiş, alın teriyle bugünlerin temelini atmış ve primini peşin ödemiş yurttaşlar olarak hak ettiğimiz yaşam koşullarını istiyoruz. Kimseye ayrıcalık değil, sadece adalet ve saygı bekliyoruz. Bizim ödediğimiz primler zamanında doğru değerlendirilmediyse ve bu primler başka yerlere kaptırıldıysa, bunun suçu emeklinin değildir!
Siyasilerden ve bürokratlardan çağrımız şudur: Lütfen bizleri görün, sesimizi duyun ve taleplerimizi karşılayacak çağdaş bir sosyal güvenlik yasası adımlarını ivedilikle atın. Bu çağrı, sadece emeklilerin değil; aynı zamanda geleceğin emeklileri olacak milyonların da çağrısıdır. Emeklilik, nesiller arası bir yardımlaşmadır.”